Politica de protectie a consumatorilor: principii si instrumente
Temei juridic
Articolul 4 alineatul (2) litera (f) si articolele 12, 114 si 169 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) si articolul 38 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Obiective
Pentru a le promova interesele si pentru a le asigura un nivel ridicat de protectie, Uniunea trebuie sa contribuie la protejarea sanatatii, a sigurantei si a intereselor economice ale consumatorilor. In plus, Uniunea trebuie sa promoveze dreptul consumatorilor la informare si educatie si dreptul lor de a se organiza pentru a-si proteja interesele. Protectia consumatorilor trebuie integrata in toate domeniile de politica relevante ale legislatiei UE.
Actiuni
A. Generalitati
Programul de actiune a UE in domeniul politicii de protectie a consumatorilor se bazeaza pe Noua agenda privind consumatorii, adoptata la 13 noiembrie 2020. Agenda prezinta o viziune actualizata a politicii UE de protectie a consumatorilor pentru perioada 2020-2025, avand subtitlul „Consolidarea rezilientei consumatorilor pentru o redresare durabila”. Ea urmareste si sa raspunda ingrijorarilor imediate ale consumatorilor cu privire la pandemia de COVID-19.
Agenda acopera cinci domenii prioritare esentiale:
tranzitia verde: depasirea noilor provocari la adresa drepturilor consumatorilor si valorificarea posibilitatilor de capacitare pe care le prezinta tranzitia verde, asigurand faptul ca produsele si stilurile de viata sustenabile sunt accesibile tuturor, indiferent de pozitia geografica sau de venit;
transformarea digitala: crearea unui spatiu digital mai sigur pentru consumatori, in care drepturile le sunt protejate, si asigurarea unor conditii de concurenta echitabile pentru a permite inovarii sa ofere servicii mai noi si mai bune tuturor europenilor;
asigurarea efectiva a respectarii normelor si masuri reparatorii: combaterea impactului pandemiei de COVID-19 asupra drepturilor consumatorilor si eliminarea mentiunilor ecologice inselatoare si a practicilor comerciale neloiale din tehnicile de influentare online si personalizare; desi asigurarea respectarii drepturilor consumatorilor este in primul rand responsabilitatea autoritatilor nationale, UE joaca un rol important de coordonare si de sprijin, sustinut de Regulamentul privind cooperarea in materie de protectie a consumatorului;
raspunsul la nevoile specifice ale consumatorilor: luarea in considerare a nevoilor consumatorilor care, in anumite situatii, pot fi vulnerabili si pot necesita garantii suplimentare; acest lucru poate fi determinat de circumstante sociale sau de caracteristici specifice ale persoanelor sau ale grupurilor de consumatori;
protectia consumatorilor in context global: garantarea sigurantei importurilor si protejarea consumatorilor din UE impotriva practicilor neloiale folosite de operatorii din afara UE, prin supravegherea pietei si printr-o cooperare mai stransa cu autoritatile relevante din tarile partenere ale UE.
Institutiile UE monitorizeaza sistematic politica de protectie a consumatorilor prin intermediul tabloului de bord al conditiilor pentru consumatori, care supravegheaza conditiile de la nivel national pentru consumatori in trei domenii (cunoastere si incredere, conformitate si asigurare a respectarii si reclamatii si solutionarea litigiilor) si analizeaza progresele legate de integrarea pietei de vanzare cu amanuntul a UE, pe baza nivelului tranzactiilor transfrontaliere dintre firme si consumatori si a dezvoltarii comertului electronic. Politica de protectie a consumatorilor este monitorizata sistematic si cu ajutorul tabloului de bord al pietelor de consum, care culege de la consumatori date referitoare la achizitiile recente pentru a urmari performantele a peste 40 de piete de consum in functie de indicatori-cheie, cum ar fi increderea ca vanzatorii respecta normele de protectie a consumatorilor, comparabilitatea ofertelor, optiunile disponibile pe piata, masura in care sunt satisfacute asteptarile consumatorilor si daunele cauzate de problemele cu care se confrunta consumatorii.
In plus, la 28 aprilie 2021, a fost lansat Programul privind piata unica, cu scopul de a ajuta piata unica sa isi atinga intregul potential si de a asigura redresarea Europei in urma pandemiei de COVID-19. Cu un buget de 4,2 miliarde EUR pentru perioada 2021-2027, programul ofera un pachet integrat pentru sprijinirea si consolidarea guvernantei pietei unice, inclusiv pentru serviciile financiare.
B. Masuri sectoriale (2.2.2)
1. Grupuri de consumatori
Implicarea grupurilor care reprezinta interesele consumatorilor din UE este o prioritate pentru institutiile UE. Grupul consultativ european al consumatorilor (ECCG) este principalul forum folosit de Comisie pentru a se consulta cu organizatiile nationale si europene de consumatori. Infiintat prin Decizia 2009/705/CE a Comisiei, ECCG poate oferi Comisiei consultanta si informatii cu privire la orice aspect legat de protectia intereselor consumatorilor la nivelul UE. In 2017, Parlamentul si Consiliul au adoptat Regulamentul (UE) 2017/826 de instituire a unui program al Uniunii de sprijinire a unor activitati specifice care favorizeaza cresterea gradului de implicare a consumatorilor si a altor utilizatori finali de servicii financiare in procesul de elaborare a politicilor Uniunii in domeniul serviciilor financiare pentru perioada 2017-2020.
2. Educarea consumatorilor
UE a organizat actiuni de educare a consumatorilor la diverse niveluri, de exemplu prin includerea treptata a educatiei consumatorilor in programele de invatamant primar si secundar. O astfel de initiativa este „Consumer Classroom”, un site comunitar pan-european si multilingv pentru profesori. Site-ul reuneste o biblioteca ampla privind educarea consumatorilor din intreaga UE si ofera instrumente interactive si de colaborare pentru pregatirea lectiilor si punerea lor la dispozitia cursantilor si a altor profesori. Instrumentul interactiv online de educare a consumatorilor „Dolceta” a fost conceput pentru formatori si profesori, dar si pentru consumatori si acopera, printre altele, drepturile de baza ale consumatorilor, siguranta produselor si educatia financiara de baza.
3. Informarea consumatorilor
Daca ar fi mai bine informati si ar avea mai multe cunostinte legate de drepturile lor, consumatorii ar putea avea mai multa incredere. UE a infiintat centre europene ale consumatorilor (Reteaua ECC) care sa ofere informatii si consiliere referitoare la achizitiile transfrontaliere si sa solutioneze plangerile consumatorilor. O retea paralela numita FIN-NET indeplineste acelasi rol in cazul plangerilor legate de serviciile financiare transfrontaliere. Comisia organizeaza si campanii de informare a consumatorilor in statele membre si publica ghiduri practice pentru consumatori. SOLVIT este un serviciu dedicat solutionarii litigiilor rezultate din incalcari ale legislatiei UE.
Portalul Your Europe joaca un rol important, oferind acces la informatii mai bune despre politica de protectie a consumatorilor si punand laolalta diverse surse de informatii intr-un centru de informatii de referinta. Accesul la informatii a fost imbunatatit cu ajutorul unui portal digital unic (Regulamentul (UE) 2018/1724).
La 30 martie 2022, ca parte a pachetului privind economia circulara, Comisia a publicat o propunere de directiva privind consolidarea rolului consumatorilor in vederea tranzitiei verzi printr-o mai buna protectie impotriva practicilor neloiale si o mai buna informare. Obiectivul principal al propunerii este de a incuraja consumatorii sa faca alegeri ecologice, oferindu-le informatiile necesare.
4. Asigurarea respectarii drepturilor consumatorilor
Asigurarea respectarii efective si corecte a drepturilor consumatorilor este la fel de importanta ca existenta lor. Responsabilitatea pentru asigurarea respectarii lor revine in principal autoritatilor publice nationale. Regulamentul (UE) 2017/2394 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului regrupeaza aceste autoritati nationale intr-o retea la nivelul UE, care le ofera un cadru pentru schimburi de informatii si actiuni de cooperare in vederea combaterii oricaror incalcari ale legislatiei de protectie a consumatorilor (de exemplu, privind publicitatea inselatoare, pachetele de servicii de vacanta sau vanzarile la distanta). Reteaua desfasoara in mod coordonat si anchete si activitati de asigurare a respectarii legii, de exemplu, sub forma unor activitati de verificare pe internet, in cursul carora autoritatile verifica daca site-urile web respecta legea.
Rolul Parlamentului European
Parlamentul actioneaza constant pentru imbunatatirea normelor de protectie a consumatorilor in UE. Politica de protectie a consumatorilor a cunoscut o tranzitie de la o politica de armonizare tehnica a standardelor in scopul realizarii pietei interne, devenind parte a efortului de a contribui la obiectivul de creare a unei „Europe a cetatenilor”. Ca urmare a efortului legislativ al Parlamentului, de la 13 iunie 2014, statele membre aplica legi nationale ce transpun Directiva privind drepturile consumatorilor, care a fost adoptata cu o majoritate covarsitoare in Parlament.
La 12 decembrie 2017, Parlamentul a adoptat Regulamentul (UE) 2017/2394 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului cu intentia de a imbunatati eficacitatea normelor si a procedurilor privind cooperarea dintre autoritatile nationale responsabile cu asigurarea respectarii legislatiei privind protectia consumatorilor.
In urma propunerii Comisiei privind noile avantaje pentru consumatori, la 27 noiembrie 2019, Parlamentul a adoptat Directiva (UE) 2019/2161 privind o mai buna asigurare a respectarii normelor Uniunii in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme. La 25 noiembrie 2020, Parlamentul a adoptat Directiva (UE) 2020/1828 privind actiunile in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor.
Pe langa faptul ca participa la elaborarea legislatiei UE, Parlamentul stabileste agenda pentru politica in domeniul protectiei consumatorilor adoptand rapoarte din proprie initiativa. Parlamentul a fost deosebit de activ in asigurarea unor resurse bugetare mai mari pentru masuri de protectie a consumatorilor si dezvoltarea reprezentarii acestora in statele membre, mai ales in cele care au aderat la UE dupa 2004. La 13 septembrie 2018, Parlamentul a adoptat o rezolutie referitoare la diferentele de calitate ce caracterizeaza unele produse de pe piata unica, constatand ca aceste practici sunt discriminatorii si contrare asteptarilor consumatorilor.
La 25 noiembrie 2020, Parlamentul a adoptat o rezolutie intitulata „Catre o piata unica mai sustenabila pentru intreprinderi si consumatori”, accentuand ca este important ca bunurile de consum sa fie durabile si sa poata fi reparate si ca trebuie sa li se ofere consumatorilor mai multe drepturi si informatii pentru a-i ajuta sa faca alegeri sustenabile[1].
In timpul crizei provocate de epidemia de COVID-19, protectia consumatorilor a devenit esentiala pentru a asigura rambursarea in cazul anularii anumitor servicii si pentru a combate raspandirea dezinformarii si a comerciantilor necinstiti care vand echipamente medicale false sau neconforme la preturi excesive. La 23 martie 2020, Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor (IMCO) a adresat o scrisoare vicepresedintei executive a Comisiei Europene, Margrethe Vestager, comisarilor Thierry Breton si Didier Reynders si Presedintiei croate a Consiliului. Prin aceasta scrisoare, solicita sa se ia mai multe masuri pentru combaterea crizei provocate de pandemia de COVID-19 si atentiona ca este nevoie de o supraveghere democratica a acestui proces. La 9 noiembrie 2020, Departamentul tematic pentru politici economice, stiintifice si privind calitatea vietii a organizat un webinar[2] pentru Comisia IMCO pe tema impactului pandemiei de COVID-19 asupra pietei interne si asupra protectiei consumatorilor. In cadrul sau, au fost evidentiate efectele masurilor introduse la nivel national si la nivelul UE pentru a atenua consecintele negative ale pandemiei si au fost facute sugestii cu privire la alte masuri care ar putea fi luate pentru a asigura buna functionare a pietei interne atat in prezent, cat si in cazul unor crize viitoare. La 19 noiembrie 2020, comisarul pentru justitie si consumatori, Didier Reynders, a prezentat Comisiei IMCO noua agenda privind consumatorii. Agenda examineaza impactul pandemiei de COVID-19 asupra consumatorilor si se ocupa de aspecte legate de politica de protectie a consumatorilor pe termen mai lung in ceea ce priveste tranzitia verde si tranzitia digitala, raspunsul la vulnerabilitatile consumatorilor, asigurarea efectiva a respectarii drepturilor consumatorilor si cooperarea internationala cu tarile partenere.
La 22 februarie 2021, a fost prezentat Comisiei IMCO un studiu[3] cuprinzator legat de impactul COVID-19 asupra pietei interne. Studiul prezinta impactul restrictiilor de la nivelul statelor membre si al UE asupra liberei circulatii a marfurilor, serviciilor si persoanelor. El formuleaza recomandari de politica privind modul in care ar putea fi gestionate crizele viitoare pentru a permite continuarea liberei circulatii, cum ar fi alocarea de fonduri pentru dezvoltarea si achizitionarea de vaccinuri in viitor si coordonarea continua a normelor relevante la nivelul UE.
Politica de protectie a consumatorilor in domeniul serviciilor online si digitale este un subiect pe care Parlamentul, in special Comisia IMCO, a pus un accent deosebit. In iunie 2020, un studiu[4] privind moderarea continutului ilegal de catre platformele online, cerut de comisia IMCO, a identificat necesitatea de inasprire a cadrului juridic al UE, pe langa coreglementarea de catre platformele online, pentru a proteja consumatorii de continuturi online ilegale sau daunatoare. Un studiu publicat in iunie 2021 a analizat impactul publicitatii directionate asupra agentiilor de publicitate, accesului pe piata si alegerilor facute de consumatori.
La 20 octombrie 2020, Parlamentul a adoptat trei rezolutii intitulate „Actul legislativ privind serviciile digitale: imbunatatirea functionarii pietei unice”, „Actul legislativ privind serviciile digitale si chestiuni privind drepturile fundamentale” si „Actul legislativ privind serviciile digitale: adaptarea normelor de drept comercial si civil pentru entitatile comerciale care isi desfasoara activitatea online”. Prin aceste rezolutii, Parlamentul isi stabilea planul pentru asigurarea prospectiva a functionarii pietei unice digitale, incluzand masuri mai stricte de protectie a consumatorilor in mediul online. O mare parte din continutul rapoartelor din proprie initiativa a fost inclusa in propunerile Comisiei Europene, care au fost modificate si votate cu succes in Comisia IMCO in decembrie 2021 (2.1.7). Acordurile politice provizorii la care s-a ajuns in martie si aprilie 2022 cu privire la Regulamentul privind pietele digitale si la Actul legislativ privind serviciile digitale sunt esentiale pentru protectia consumatorilor in mediul digital.
La 27 septembrie 2021, Comisia IMCO a organizat o audiere publica privind protectia consumatorilor si instrumentele automatizate de luare a deciziilor intr-o economie moderna. Audierea s-a axat pe solutii de protectie a consumatorilor impotriva riscurilor asociate utilizarii serviciilor profesionale de inteligenta artificiala si a produselor inteligente bazate pe instrumente automatizate de luare a deciziilor si a scos in evidenta solutii pentru imbunatatirea calitatii si cantitatii informatiilor furnizate consumatorilor. Reprezentantii consumatorilor, ai firmelor, ai organismelor de certificare si ai mediului academic si-au prezentat punctele de vedere legate de cadrul actual al UE si cerintele care ar trebui introduse pentru a asigura un nivel ridicat de protectie a consumatorilor si de incredere. De asemenea, si-au prezentat opiniile cu privire la dificultatile pe care le-ar implica acest lucru pentru firme si la modul in care ar putea fi asigurata in mod eficace respectarea normelor. Membrii Comisiei IMCO au subliniat ca trebuie creat un mediu bazat pe incredere si si-au exprimat opiniile cu privire la modul in care poate fi imbunatatit cadrul actual de reglementare. In plus, in mai 2022, Comisia IMCO a organizat o audiere publica pe tema pasapoartelor digitale ale produselor: cresterea transparentei si a protectiei consumatorilor ca mijloc de imbunatatire a informarii consumatorilor intr-un mediu al digitalizarii.
Mai mult, la 7 aprilie 2022, Parlamentul a adoptat o rezolutie referitoare la dreptul consumatorilor la reparare. Rezolutia urmareste dublul obiectiv de a oferi consumatorilor produse care dureaza mai mult si care pot fi reparate. La 20 aprilie 2022, Comisia IMCO a organizat o audiere publica privind respectarea drepturilor consumatorilor atunci cand fac cumparaturi in afara UE. Scopul audierii a fost de a oferi o imagine de ansamblu asupra situatiei drepturilor consumatorilor atunci cand fac cumparaturi in afara UE, de exemplu, privind informatiile precontractuale si protectia impotriva practicilor si a clauzelor contractuale neloiale.
[1]Printre studiile relevante se numara: Keirsbilck, B. et al., „Sustainable Consumption and Consumer Protection Legislation” (Legislatia privind consumul sustenabil si protectia consumatorilor), lucrare publicata pentru Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor, Departamentul tematic pentru politici economice, stiintifice si privind calitatea vietii, Parlamentul European, Luxemburg, 2020.
[2]Milieu Consulting SRL, „The impact of COVID-19 on the Internal Market and consumer protection - IMCO Webinar Proceedings” (Impactul pandemiei de Covid-19 asupra pietei interne si protectiei consumatorilor - lucrarile webinarului IMCO), lucrare publicata pentru Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor, Departamentul tematic pentru politici economice, stiintifice si privind calitatea vietii, Parlamentul European, Luxemburg, 2020.
[3]Marcus, J. S. et al., „The impact of COVID-19 on the Internal Market” (Impactul epidemiei de Covid-19 asupra pietei interne), lucrare publicata pentru Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor, Departamentul tematic pentru politici economice, stiintifice si privind calitatea vietii, Parlamentul European, Luxemburg, 2021.
[4]De Streel, A. et al., „Online Platforms’ Moderation of Illegal Content Online” (Moderarea continutului online ilegal de catre platformele online), lucrare publicata pentru Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor, Parlamentul European, Departamentul tematic pentru politici economice, stiintifice si privind calitatea vietii, Luxemburg, 2020.